شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1402/2/13 - 14:51

وضعیت 15 روز ابتدایی اردیبهشت ماه 1402

وضعیت 15 روز ابتدایی اردیبهشت ماه 1402

متفرقه چ 13 اردیبهشت 1402 14:51

درپی اتفاقاتی که در دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه رخ داد، از قبیل افزایش مجدد نرخ دلار ، جهش قیمت اغلب مقاطع فولادی ،استیضاح و برکناری وزیر صمت و همچنین سیر صعودی 90 درصد از کلیه اقلام موجود در کشور، ذهن همگان را به بی ثباتی و هرج و مرج در بازار سمت و سو داده که این عدم مدیریت باعث نگرانی های زیادی در همه ی ابعاد اقتصادی و سیاسی کشور شده و باز هم مانند سنوات گذشته باید دست به عصا راه رفت و همچنان منتظر روزها و شاید ماه های آتی ماند.

در بازار آهن در این مقطع از زمان به هیچ وجه نمی توان حساب ویژه ای بابت معاملات باز کرد؛ چون در تمامی فاکتورهایی که موجب نوسان می شود به هیچ عنوان منطق وجود ندارد و هر ارگان یا تولید کننده ای بدون کارشناسی و قیمت گذاری دستوری، موجب شده تا ایست نصفه و نیمه در این صنعت صورت بگیرد، و جلوگیری اجباری از داد و ستد در اکثر مبادی های فروش را در دستور کار خود قرار بدهند.

 

 

پاشنه آشیل بی ثباتی در بازار

 

در مورد رویدادهای بوجود آمده که منجربه بی نظمی و عدم ثبات در بازار آهن به ویژه میلگرد و تیرآهن و غیره شده است را باهم به اشتراک میگذاریم.

 

اولا : ایران تنها کشوریست که اقتصادش کاری به اقتصاد جهانی ندارد چون دقیقا عکس آنها عمل می کند همچنین در این روزها قیمت فولاد در بازار جهانی در حال ریزش است ولی در ایران همچنان سیر صعودی دارد.

دوما : عدم کنترل شرکت های فروشنده و کارخانجات تولیدی و همچنین دلال ها باعث به وجود آمدن شرایط اسفبار بازار داخلی در تمامی ابعاد اقتصادی شده است.

سوما : تورم، افزایش دقیقه ای دلار و ارز، اتمسفر سیاسی و اتفاقات داخلی دست به دست هم داده تا فعالان در این عرصه توان نفس کشیدن نداشته باشند.

 

موانعی که باعث عدم رشد اقتصادی در صنعت آهن می شود

 

معمولا سدهای زیادی برای جلوگیری از رونق بازار آهن وجود دارد که از جمله می شود به سیاست های بدون حساب و کتاب دولت اشاره کرد، که هیچگونه نظارتی بر روی المانهای تاثیر گذار در بازار ندارند. برای مثال با اولین قطع و وصل شدن برق یا گاز در یک هفته شرکت های تولیدی قیمت ها را افزایش می دهند، یا اینکه تولیدات خود را به نصف کاهش می دهند و همچنین هر تولید کننده ای نرخ محصولات خود را در بازار قیمت گذاری می کند و نمی توان بهای واحدی را برای محصولات فولادی مشاهده کرد.

 

 

نوسانات در بازار آهن

 

به گزارش واحد بازرگانی دیجی آهن در دو هفته ابتدایی اردیبهشت، نرخ دلار که موثر ترین محرک بشمار می رود در کانال 50 تا 55 هزار تومانی ماندگار شده و هنوز هم به ثبات قیمت نرسیده و روزانه شوک تازه ای وارد بازار می کند؛ این امر سبب می شود هر لحظه از رشد اقتصادی دور و دورتر شویم، بعد از مشکلات دلار و ارز، تورم در تمامی بخش های اقتصادی جامعه ریشه دوانده و همگان را زمین گیر کرده که خود این تورم به تنهایی زیانبارترین عامل محسوب می شود. البته این اهرم فشار (تورم) افسار گسیخته یکی از عوامل وحشتناک در بازار داخلی به عنوان غول به جان صنعت فولاد افتاده و غیر قابل درمان می باشد. از طرفی مدیران مسئول که نه سواد و نه تخصص کافی دارند در راس امور نشسته و بلای جان اقتصاد بیمار ایران شده اند و این امر موجب دگرگونی در تمام مقاطع فولادی از جمله: تیر اهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، انواع ورق، و کلیه ی مقاطع شده است و بازار داخلی را در سکوت فرو نشانده است.

 

کلیه مشتریان و کاربران گرامی جهت دریافت قیمت های بروز و اخبار آهن آلات میتواند به سایت digiahan.com یا با شماره 02186020094 و شماره تلفن چهار رقمی 1849 در ارتباط باشید. دیجی اهن همواره در خدمت و کنار شما در تمامی امور می باشد.