شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1402/6/4 - 16:42

آیا عضو شدن ایران در بریکس تاثیر اقتصادی دارد؟

آیا عضو شدن ایران در بریکس تاثیر اقتصادی دارد؟

متفرقه ش 4 شهریور 1402 16:42

بریکس چیست؟

بریکس نام اعضای کشورهایی است که با هدایت قدرت های اقتصادی نوپا در جهان آغاز به کار کرد، که در این بین کشورهای مانند: برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی به نام بریک شکل گرفت و با پیوستن واقعی آفریقای جنوبی به بریکس تغییر نام داد. بریکس یک دریچه فرا اقتصادی است که با در اختیار داشتن حدود 30% از تولید ناخالص و 40% جمعیت جهان و حتی بالغ بر ¼ ثروت جهان را در خود می بیند که ایران هم به تازگی به عضویت این گروه درآمده است .

 

هدف بریکس

در پی اتفاقات دو سه روز گذشته در این گروه نو ظهور به این موضوع پرداخته شده است که آفریقای جنوبی پانزدهمین میزبان این پدیده نوپا در جهان بوده است. که با پیوستن ایران به بریکس مسئولان بسیار خوشبین به آینده اقتصادی ایران با جهان هستند. ولی اصلی ترین هدف بریکس بهبود صورت جمعی اقتصاد و تجارت جهان جنوب می باشد و ارتقاء در جهان انسانیت را الگو کار خود قرار داده اند.

 

فرضیه ها

ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی در طی میزبانی اعضای بریکس متذکر شد که در حال حاضر جهان هیچ ثبات و نظم منطقی را دارا نیست. بطوری که در سالهای گذشته مثلا بیماری کرونا بخش اعظم جهان را فلج کرده؛ این در حالیست که بعضی کشورها داروی این ویروس را در انبارها دپو کردند و فاجعه انسانی بزرگی را پدید آورده اند. بریکس بر این موضوع بررسی های لازم را به عمل خواهد آورد. و اساسی ترین رایزنی جهت خارج کردن تک قطبی جهان به چند قطبی بودن است. به همین دلیل اتفاقات بریکس برای راهگشایی منظم در جهان جنوبی شروع به فعالیت کرده است و تغییر بزرگی در اعضای بریکس شکل خواهد گرفت و ارتقاع 10% بریکس از شروع تا به حال و افزایش روز افزون اعضای جدید بریکس پیامدهای خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

بازتاب خبرگزای های داخلی

در ادامه سخنرانی روسای میزبان که در این نشست اعلام کرد که برای وارد شدن به گروه بریکس اعضای جدیدی به این پدیده دعوت شده اند و پس از اتمام جلسات این دوره در مورد موضوعات مهمی تبادل نظر خواهند کرد و برای عضوگیری جدید گرد همایی مجددا شکل می گیرد که باید اعضا قدیم و جدید این گروه تمامی اصول و قوانین را پذیرا باشند. لازم به ذکر است بریکس مخفف هیچ کشوری نیست و متعلق به کل جهان می باشد. و اکثر خبرگزاری های داخلی و سازمان ها و نهادها از این اتفاق پشتیبانی و این گروه را پیشرو در اقتصاد جهانی می دانند.

 

واکنش رسانه های جهان به بریکس

در پی یکی دو روز گذشته و با پیوستن ایران، عربستان، مصر، اتیوپی، امارات و آرژانتین بیشتر رسانه های غربی به این اتفاق پرداختند که بریکس با عضو گیری جدید خود در پی تغییر نظم جهانی گام برداشته است؛ که کشورهای زیادی ابراز علاقه جهت پیوستن به این گروه نو ظهور را نشان داده اند. که باعث میشود اعضای این گروه هم تراز با کشورهای در حال توسعه باشند. اما مشکل اصلی اینجاست که ممکن است با وجود کشورهای جدید چالش های فراوانی برای غرب فراوان شود، که با حضور روسیه، چین و ایران به شدت قوت گرفته و دنیای غرب را نگران کرده است.