شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1402/3/20 - 14:43

اثرات مخرب قطعی برق در صنعت فولاد کشور

اثرات مخرب قطعی برق در صنعت فولاد کشور

متفرقه ش 20 خرداد 1402 14:43

طی دستورالعملی که به شرکت‌های فولادی ابلاغ شده، کارنجات را مکلف کرده تا تولیدات خود را در فصل گرما به حداقل برساند و به مدت یک ماه تولید را متوقف و در ماه‌ های دیگر ظرفیت تولید را کاهش دهند به طور کلی می‌توان گفت، محدودیت‌های برق، تولید صنایع فولاد را حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش داده است. وزارت نیرو (شرکت توانیر)، در سربرگ سازمانی که مزین به رشد تولید است، محدودیت‌ مصرف برق شرکت‌های فولادی را اعلام کرد. این محدودیت‌ها از خرداد ماه تا پایان فصل گرما (از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور) اعمال خواهد شد. جزئیات محدودیت مصرف برق صنایع فولادی را در نامه پیوست مشاهده کنید.

 

از‌ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، کاهش بار ۳۰ درصدی
 از ۱ تیر تا ۳۱ مرداد، کاهش بار ۶۰ درصدی
از ۲۴ تیر تا ۲۴ مرداد، کاهش بار ۹۰ درصدی

محدودیت‌های فوق از محدوده ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب ابلاغ شده است.

 

(این بخشنامه و این ابلاغیه به شرکت های تولیدانرژی ، تولید سیمان ، تولید صنایع فولادی و .. اعلام شده که بخشی عمده وکلیدی اقتصاد کشور به تحت الشعاع قرارمی دهد)

 

 

 

هزینه برق شرکت ها چقدر است؟

 

سال 1401 هزینه برق حدود ۴ درصد فروش شرکت‌ها را به خود تخصیص داد بنابراین اگر این عدد از ۴ درصد به ۱۶ درصد افزایش یابد و ۴ برابر شود، حدود ۱۲ درصد از فروش شرکت‌ها باید به هزینه برق تخصیص داده شود. به بیانی دیگر؛ این اتفاق سودآوری صنایع سیمانی را به میزان ۱۲ درصد فروش شرکت‌ها کاهش می‌دهد البته از آنجا که عرضه‌های بورس کالای صنایع سیمانی آغاز شده است و نرخ‌ها در مقایسه با چند ماه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، نگرانی درباره کاهش سودآوری شرکت‌ها وجود ندارد ضمن ‌اینکه سود این واحدها نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت بنابراین امسال، ریسکی متوجه این صنایع نخواهد بود.

 

 

نتیجه گیری

 

با همه این اوصاف همانطور که می دانید قطعی برق به جز صنعت فولاد، ریسک خاصی را متوجه صنایع سیمان و آلومینیوم نخواهد کرد اما با افزایش نرخ‌ها، حدود %10 تا %12 فروش سیمانی‌ها به هزینه برق اضافه خواهد شد که از این جهت باعث کاهش سودآوری صنایع می‌شود اما در مجموع با توجه به افزایش نرخ، سود شرکت‌های سیمانی‌ افزایش می‌یابد.

www.digiahan.com