شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1402/2/10 - 14:49

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت (رضا فاطمی امین)

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت (رضا فاطمی امین)

متفرقه ی 10 اردیبهشت 1402 14:49

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

 

 

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

 

 

اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: در استیضاح قبلی نمایندگان به وزیر صمت فرصت دادند اما وزیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد.

وی بیان کرد: فاطمی امین نه تنها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه خودرو و ارتقای کیفیت آن کاری نکرد بلکه با سوءمدیریت خود باعث تشدید مشکلات شد و وزارت صمت در ماه‌های اول امسال باعث رشد تورم شد.

در حالی که پیشتر وزارت صمت اعلام کرده که قصد ندارد قیمت خودروها را کاهش دهد، وزیر صمت گفت: «مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند.»

این اظهارات در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود وزیر را متهم کرده‌اند که از مافیای خودرو مطلع است.

علی بابایی کارنامی، رییس مجمع نمایندگان استان مازندران گفته است: «از این مابه‌تفاوت قیمتی چه کسانی سود می‌برند. نمی‌شود ‏مردم را فریب داد، مردم ایران عاقل هستند و می‌فهمند در این کشور چه خبر است.»

همچنین روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه گفت: «اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفته‌هاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.»

وی بیان کرد: آقای فاطمی امین! شما چرا رانتی به نمایندگان دادید؟ امروز باید اعلام کنید که کدامیک از نمایندگان از شما مطالبه‌ای داشتند؟

 

 

تاکید بر تاثیر تحریم‌ها بر بحران اقتصادی کشور

 

همچنین در جریان استیضاح وزیر صمت، نمایندگان موافق و ‌مخالف این استیضاح بر تاثیر تحریم‌ها بر بحران اقتصادی کشور تاکید کردند.

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح گفت: «خودرو چه تولید ملی است که هر زمان دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار آن برهم می‌ریزد و به قاتلان مردم تبدیل شده است.»

همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مخالف استیضاح تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را تایید کرد و گفت: «آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟»

خود وزیر صمت نیز گفت: « در سال ۱۳۹۷ که دور جدید تحریم‌ها شروع شد، تحریم‌ها را با خودرو و بانک گره زدند چون می‌دانستند خودرو مساله اجتماعی است و ابعاد اقتصادی دارد از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید خودرو به کمتر از یک میلیون رسید.»

 

 

حواشی استیضاح فاطمی امین

 

استیضاح فاطمی‌امین با حواشی جنجال‌برانگیزی از جمله پرداخت رشوه برای لغو این استیضاح همراه بود.

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم گفت: «درباره استیضاح وزیر صمت، حتی دوچرخه‌ای هم به شخصی داده نشده است. ولی اگر در عرصه دیگری در قالب رشوه‌ای به شخصی ماشینی داده شده باید افشا و اعلام شود.»

این در حالی است که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن تاکید بر سخنان سابق خود گفت که مستندات مربوط به تحویل ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت در سال گذشته را به دادستانی ارائه کرده است.

همچنین خبرگزاری فارس تحویل خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس توسط وزارت صمت را تایید کرد و در عین حال اعلام کرد که «تاریخ پیگیری تفاهم جهت دریافت خودرو از شرکت خودروساز نشان می‌دهد و این ماجرا پیش از آغاز وزارت فاطمی امین بوده است»

وزیر صمت در صحن مجلس به ادعای اهدا ماشین شاسی بلند به نمانیدگان مجلس واکنش نشان داد.

 

 

فاطمی امین در جلسه استیضاح خود گفت:

آقای بیگی بلند بشید و تنها یک خودرو که داده شده را نام ببرید. چرا رابطه دولت و مجلس را خراب می‌کنید.

در چند روز گذشته هرجا می‌روم به من نگاه سنگین دارند. چرا با آبروی مردم بازی می‌کنید؟!

به اعتماد عمومی و حیثیت مجلس ضربه خورد، فاطمی امین به فساد آلوده نشده است.

ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود آیا این جنگ روانی نیست؟

چرا موضوعی که به ابتدای سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود به این استیضاح ربط داده می‌شود؟

این روزها تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکایی فاطمی امین، چه چیز من به آمریکا می‌خورد؟!

 

یکشنبه 1402/02/10