شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1401/6/20 - 09:57

جابجایی حدود ۳۰درصد معاملات برق در بخش بورس

جابجایی حدود ۳۰درصد معاملات برق در بخش بورس

متفرقه ی 20 شهریور 1401 09:57

۶هزار مشترک، برق خود را از بورس انرژی می‌خرند 

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: مشترکان بالای یک مگاوات از مهرماه سال ‌جاری برای تامین انرژی مورد نیاز وارد بورس انرژی خواهند شد. مدیرعامل بورس انرژی هم  تأکید کرده است: هم‌اکنون ۶هزار مشترک برق وجود دارند که مصرف‌شان بالای یک مگاوات است که معادل ۳۰درصد برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

به گزارش همشهری، سال‌هاست که بحث انجام معاملات برق در بورس انرژی مطرح است و اساسا بورس انرژی نیز با هدف انجام معاملات برق آغاز به ‌کار کرد. به‌طوری که در ابتدا نام آن بورس برق بود و بعدها به بورس انرژی تغییر نام داد، اما با گذشت دست‌کم یک دهه از تدوین طرح‌های اولیه برای انجام معاملات برق در بورس انرژی هنوز بخش عمده معاملات برق در خارج از این بورس انجام می‌شود و سهم بورس انرژی از کل معاملات برق فقط ۳درصد است.

 

علت اصلی این موضوع نظام قیمت‌گذاری دستوری است که در صنعت برق وجود دارد که مسیر مبادلات برق در بورس انرژی را مسدود کرده است. با این حال طبق مصوبه ۲سال پیش هیأت وزیران، دولت مکلف است از مهرماه سال ‌جاری معاملات مشترکان بالای یک مگاوات را به بورس انرژی منتقل کند؛ به این معنا که کارخانه‌های صنعتی که ۳۰درصد برق کشور معادل ۲۰هزار مگاوات را مصرف می‌کنند از این پس باید برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی خریداری کنند.

 

دیروز سخنگوی صنعت برق وعده داد از مهرماه امسال معاملات برق همه این مشترکان به بورس انرژی منتقل خواهد شد.

https://www.hamshahrionline.ir/

1401/06/20