شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1400/10/11 - 09:22

تنها نسخه حل مشکلات اقتصادی، حضور بخش خصوصی است

تنها نسخه حل مشکلات اقتصادی، حضور بخش خصوصی است

متفرقه ش 11 دی 1400 09:22

در این سمینار، عزت الله اکبری تالارپشتی (رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس)، بهرام سبحانی (رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران)، هوشنگ فلاحتیان (معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت) سید مهدی نیازی (معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت)محمدیاسر طیب‌نیا (مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان) امین ابراهیمی (مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان)، کسری غفوری (مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان) و تعدادی دیگر از مدیران شناخته‌شده حوزه انرژی، صنعت فولاد و صنایع معدنی به سخنرانی پرداختند.

در این مراسم عزت‌الله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه افزایش نرخ خوراک گاز و سوخت شرکت‌های فولادی و پتروشیمی با این بهانه که این شرکت‌ها سودده هستند و سود بالایی دارند، اشتباه است، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های تولید پتروشیمی و صنعت فولاد آن‌ها را به همان سرنوشت بخش خودروسازی دچار می‌کند. این چه تدبیری است که به محض مواجهه با کمبود گاز و برق، گاز و برق صنایع را قطع و تولید صنایع را تعطیل می‌کنند!؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: توسعه اقتصاد کشور و حل مشکلات اقتصادی، فقط یک نسخه دارد و آن حضور قدرتمند مردم و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است. راه تحقق حضور بخش خصوصی در اقتصاد، مطالبه‌گری است و بخش خصوصی بایستی مطالبه‌گر باشد. ضمن اینکه بخش خصوصی می‌تواند در زمینه تامین انرژی سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود:چرا گفته می‌شود که چون شرکت‌های فولادی نظیرفولاد مبارکه سوددهی دارندودرعرصه تولید پیشتازند،بایستی نرخ خوراک یا سوخت گازشان راافزایش دهیم تا سودشان کمترشود؟ آیا قصد دارنداین شرکت‌های باعملکرد مناسب هم زیان‌ده شوند؟ افزایش هزینه‌های تولید پتروشیمی وصنعت فولاد آن‌ها رابه همان سرنوشت بخش خودروسازی دچارمی‌کند.رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید در حوزه زیرساخت‌ها از جمله ساخت نیروگاه و میادین گازی فولادی‌ها و معدنی‌ها حضور پیدا کنند هرجا که بخش خصوصی تقویت شده، مشکلات هم رفع شده است. نمونه آن را می‌توان در صنعت پتروشیمی مشاهده کرد؛ لذا اعلام آمادگی می‌کنیم که برای برون‌رفت صنایع فولادی هم حمایت مشابه صنعت پتروشیمی را انجام خواهیم داد.اکبری تالارپشتی تصریح کرد: هرچه دخالت دولت در امور کمتر شود و بخش خصوصی تقویت شود می‌توان به رفع مسائل کشور امیدوار شد که البته در بودجه ارائه شده این موضوع کمتر در نظر گرفته شده است.افزایش هزینه‌های تولید پتروشیمی و صنعت فولاد همان سرنوشت صنعت خودروسازی را رقم می‌زند. توسعه همکاری بنگاه‌های با نگاه دولتی امکان‌پذیر نیست و دولت در این زمینه بایستی تنها نقش تسهیل‌گری داشته باشد

www.digiahan.com

دیجی آهن