شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1400/9/15 - 15:24

میلگرد و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز

میلگرد و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز

میلگرد د 15 آذر 1400 15:24

در مقابل به نوعی از فولاد تغییر شکل یافته با استحکام بالا که دارای برآمدگی هایی به نام آج در سطح خود است، میلگرد آجدار گفته می شود
شما عزیزان می توانید برای آشنایی با انواع میلگرد و کاربردهای آن مطلب " انواع میلگرد و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز " را مطالعه فرمایید.
در مورد کاربرد میلگرد ساده می توان گفت که این نوع میلگرد در تقویت بتن استفاده می شود و از انواع میلگرد آجدار نیز در افزایش نیروی برشی، استفاده در بتن ریزی کف سازه ها و دیوارها و تقویت فونداسیون و افزایش مقاومت بتن استفاده می شود

.
در این مطلب در مورد میلگردهای مختلف و کاربرد آن ها صحبت می کنیم. تا پایان با ما همراه بمانید. آنچه در این مطلب خواهید خواند:

 

میلگرد چیست؟ کاربرد میلگرد در شکل های مختلف اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز انواع و اقسام میلگردهای موجود در بازار شرایط نگهداری صحیح میلگرد نرخ و بهای میلگرد میلگرد چیست؟

میلگرد یکی از مصالح مهم در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. به طور قطع در صورتی که تغییری در قیمت این کالا ایجاد شود، صنایع مرتبط با آن نیز دچار تغییر می شوند. امروزه میلگردها در تمام قسمت های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این محصول را می توان فولادی دانست که برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می گیرد

.

کاربرد میلگرد در شکل های مختلف

میلگردها با شکل ها و صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شکل های مختلف این محصول و کاربردهای آن به شامل موارد زیر می شو
میلگرد راستا: استفاده در جهت افزایش مقاومت کششی بتن میلگرد خاموت: استفاده برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک‌
میلگرد سنجاقک: استفاده برای تقویت مقاومت برشی خاموت‌ها و اتصال کامل بین میلگردهای طولی و خاموت میلگرد خرک: استفاده برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی با فاصله معین در داخل قالب (‌در بتن ریزی های کف و فونداسیون‌)
میلگرد رکابی: استفاده برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها و دال ها (به شکل حرف u یا بین دو سفره آرماتور (شبکه مش بندی) میلگرد ادکا: استفاده به صورت لنگرهای منفی در تکیه گاه های تیر و برای تحمل نیروهای برشیبرای آشنایی با نحوه محاسبه قیمت میلگرد می توانید مطلب "نحوه محاسبه قیمت میلگرد" را مطالعه فرمایید.

 

اهمیت استفاده از میلگرد در صنعت ساخت و ساز

امروزه از بتن برای استحکام ساختمان ها استفاده می شود. با اینکه بتن از استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر فشار برخوردار است، اما دارای نقاط ضعیفی نیز می باشد.
در مورد ضعف بتن می توان به این مسئله اشاره کرد که این کالا در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومتی ندارد. در اینجا می توان به اهمیت میلگرد که از سازه ها در برابر نیروهای کششی محافظت می کند، پی برد. در هنگام وقوع زلزله، میلگرد به افزایش مقاومت کششی سازه ها کمک کرده و باعث عدم تخریب ساختمان می شود. به همین ترتیب، امنیت ساکنان را فراهم می کند.
ضریب انبساط دمایی در بتن و فولاد، وجه مشترک بین این دو بوده و نزدیک بودن مقدار این ضریب، مانع بروز تنش های اضافی درونی در ساختار بتن در شرایط دمایی مختلف می شود که این مسئله از تخریب زودهنگام بتن جلوگیری می کند

.

انواع و اقسام میلگردهای موجود در بازار

میلگردها بر اساس ظاهرشان به سه دسته تقسیم می شوند. میلگرد ساده، آجدار، آجدار پیچیده یا همان کلاف از انواع میلگردها به شمار می روند. از نظر نوع نیز می توانیم میلگردها را به ۶ نوع اروپایی، فولاد کربن، اپوکسی پوشش داده شده، گالوانیزه، فایبرگلاس لیمر و فولاد ضدزنگ تقسیم بندی کرد.

هر کدام از انواع میلگردها دارای نقاط ضعف و نقاط قوت ویژه خود می باشند. میلگرد نوع اروپایی از ماده ای به نام منگنز ساخته شده که در مناطق زلزله خیز و برای سازه های که ساختاری یکپارچه دارند، مناسب نیست. با این حال، کار با این محصول ساده می باشد.
میلگرد نوع اپوکسی پوشش داده شده را در واقع می توان همان فولاد کربن نامید که با اوکسی پوشانده‌ شده است. متداول ترین نوع میلگرد، میلگرد فولاد کربن است که آن را نوار سیاه نیز می نامند. با توجه به اینکه این نوع از میلگرد در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و میزان زنگ زدگی در آن بالا می باشد، استفاده از آن در مناطقی که .رطوبت زیادی دارند، مناسب نیست

www.digiahan.com

دیجی آهن