شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تلفن ۴ رقمی تهران: ۱۸۴۹

تلفن شهرستان: ۴۱۲۶۸۰۰۰-۰۲۱ و ۸۶۰۲۰۰۹۴-۰۲۱

1400/9/16 - 13:13

نکات مهم در خرید آهن الات

نکات مهم در خرید آهن الات

تیرآهن س 16 آذر 1400 13:13

تعداد شاخه و  رنگ و  وزن و نحوه ارسال تیرآهن و اطلاع از اخرین قیمت روز جزء موارد مهمی است که باید در نظر گرفت . . . 

 

تعداد شاخه

 تیرآهن اغلب به صورت شاخه‌ای بوده که اصطلاحاً شاخه شمار گفته می‌شود ولی در مقاطعی شما با خرید از کارخانه بصورت وزنی ارسال و فاکتور می گردد یا مثلا می گویید یک تریلی بار ذوبی اصفهان می خواهیم که به نسبت تعداد شاخه ها شمارش می گردد و معمولا بین 20 تا 23 تن در یک تریلی قرار می گیرد . 

برای مثال : 

یک ماشین تیراهن 12 و 14 به شرح زیر می باشد :

جدول وزنی تیرآهن معمولی (IPE)

 

سایز تیرآهن ارتفاع عرض بال ضخامت جان ضخامت بال وزن شاخه ۱ متری (kg) وزن شاخه ۱۲متری(kg) تعداد شاخه در هر بسته تعداد شاخه در تریلر
۱۲ ۱۲۰ ۶۴ ۴٫۴ ۶٫۳ ۱۰٫۴ ۱۲۵ ۴۴ ۱۷۶
۱۴ ۱۴۰ ۷۳ ۴٫۷ ۶٫۹ ۱۲٫۹ ۱۵۵ ۳۶ ۱۴۴

 

پس با توجه به تناژ تعداد شاخه در هر بندیل مشخص میشود ، بندیل هم منظور بسته بندی تعدادی شاخه را می گویند . الان با مثال بالا حدود 144 شاخه تیراهن 14 در یک تریلی حدود  22320 کیلویی ( 22.3 تنی ) قرار می گیرد . کمتر بود باید درگیر شوید . محاسبه ساده . هر شاخه 155 کیلوگرم ، ماشین 22 تن . تعداد بندیل  هم خیلی مهم نیست . چون ممکنه ذوب آهن بسته هاش 5 تنی باشه . اهواز 4.5 تنی . . . 

 

وزن تیراهن 

وزن و که در بالا داخل موضوع شاخه توضیح دادیم . هر شاخه باید طبق استانداردهای جهانی وزن مشخصی داشته باشد اما ممکنه تیراهن شما (( هم وزن  )) نباشه و این به معنای کم فروشی نیست . وزن پایین تر قیمت پایین تری هم به فروش می رسه ولی خدایی ناکرده به قیمت هم وزن ، جنس کم وزن نخرین . مثلا یک شاخه تیراهن ذوبی هم وزن 155 کیلویی بوده در صورتیکه تیراهن چین یا متفرقه 147 کیلویی و همین مغایرت ساده ، به معنای مغایر فروشی و به نوعی کم فروشی و قانونا کلاهبرداری محسوب میشه و باید از حق خودتون دفاع کنید و جنس رو مسترد یا به قیمت پایین تری از هم وزن خریداری کنید  .

 

رنگ تیراهن 

رنگ تیراهن معمولا سیاهه ، اگه زرد شده باشه حتما چند وقته تو انبار افتاب خورده و کمی زنگ زده ، معمولا قیمت زنگ زده ها کمتره در بازار و شما زمانی که پول پرداخت می کنید باید تیراهن سالم و تیره تحویل بگیرن . اگر فروشنده اعلام کرد همه تیراهن ها زرده ، جنس رو مسترد یا کارشناس رسمی از شوراها جهت تامین دلیل آورده و بعدا از مشارالیه شکایت کنید . . . 

 

 نحوه ارسال تیرآهن

ارسال محصولات فولادی معمولا بستگی به تناژ داشته ، بطوری که اگه هر میزان محصول بخواهید از مکان خاص ، انبار خاص و حتی ماشین خاصی حمل خواهد شد . مثلا یک تریلی بیش از 20 تن حمل نمی کنه ولی اگه جمع فاکتور شما 24 تن شد باید حمل کنه . یه هزینه بیشتری پرداخت می کنید و بار برای شما ارسال می شود نه اینکه 2 تا تریلی بفرستن . داشتیم مواردی که 25 تن هم زدن . فقط اصرار نکنید ممکنه ماشین طرف ضعیف باشه و راننده به مشکل بخوره . 

پس در زمان سفارش و فاکتور کردن باید به این مهم دقت کنید و با حداکثر ظرفیت ارسال انجام شود . هزینه ارسال هم طبق بنگاه ها و راهداری و انبارها متفاوت است که طبق لیست باید اخذ گردد .

 

 اطلاع از اخرین قیمت روز

موضوع قیمت و اخرین قیمت دیگه به نوعی بستگی به تبحر شما در خرید داره ، به قول پدر بنده ، سود در خرید است و باید با دقت به این موضوع توجه داشته باشید که احیانا هرجا که قیمت پایین تری دارد الزاما محصول خوبی ندارد و بالعکس . قیمت و باید از چند دفتر فروش آهن استعلام مکتوب بگیرین و بعد اقدام به خرید کنید . 

دیجی اهن 02133551448 آهن الات عابدینی را بدلیل رعایت اصول بالا معرفی می کند ولی باز به آهن الات عابدینی اکتفا نکنید و قیمت خودتونو از چند جای معتبر بگیرین . چون قیمت با مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میگردد .